Translate

lauantai 15. syyskuuta 2018

Viikon kuluttua olen jo matkalla

En voi sanoa, että minulla olisi perhosia vatsassa. Sisälläni käy jostain syystä paljon kovempi myllerrys. Olen kuluneen viikon aikana onnistunut lietsomaan itseni tunnetilaan, jossa en usko selviäväni tulevasta vaelluksesta. Olen lukenut kaikki löytämäni reittiä kulkeneiden blogikirjoitukset. Niissä toistuvat kommentit reitin vaativuudesta mutta myös kauneudesta. Kuvissa näkyy vuorten rinteillä mutkittelevaa kapeaa polkua ja korkeanpaikanpelkoni nostaa päätään jo täällä kotona.

Olen hokenut itselleni, että rohkeus ei ole sitä ettei pelkää, vaan sitä että toimii pelosta huolimatta. Niinpä minä olen kasannut varusteitani ja pohtinut eri vaihtoehtoja, mitä otan mukaan. Minulla on tällä hetkellä ongelmia oikean käsivarteni ja hartian kanssa. Se on suurin syy, miksi haluan reppuni painavan mahdollisimman vähän. Lisäksi haluan viedä itseni epämukavuusalueelle ja kokeilla, kuinka vähällä oikeasti pärjään. Vaikka olen jo ollut vaelluksella useamman kerran, minulla on paha tapa kerätä reppuun "kaiken varalta" tavaraa ja turhaa painoa.

Olen seurannut sääennusteita ja lämpötilat näyttävät olevan laskemaan päin reittini varrella. Päivän korkein lukema ylittää vielä enimmäkseen +20 C, eikä yölämpötilakaan ole menossa alle +10 C. En ole osannut päättää, otanko mukaan makuupussin vai pärjäisinkö silkkilakanapussilla. Koepakkasin reppuuni makuupussin ja omaan taskuunsa menevän juoksutakin sekä toisessa versiossa silklinerin ja kevyttoppatakin. Reppu painoi molemmilla vaihtoehdoilla täsmälleen saman verran, 4,320 kg. Kun tuohon lisää veden ja eväät, niin kannettavaa on mielestäni ihan kohtuulliset 6-6,5 kg.

        

Vaikka haluan keveän kantamuksen, en ole valmis valitsemaan keveintä vaihtoehtoa kaikessa. Minulla olisi 200g kevyempi reppu, mutta tämä on mukavampi kantaa hyvän lantiovyön ansiosta. Saisin toiset 200g (tai jopa enemmän) vähennettyä luopumalla tavaroiden pussittamisesta. Minä kuitenkin arvostan sitä, että tavarani ovat järjestyksessä, joten niistä en luovu. Sen sijaan olen päättänyt jättää kotiin toiset housut ja kengät. En myöskään ota mukaa kolmatta t-paitaa. Pitkähihainen paitani vaihtuu irtohihoihin. Myös sadevarustukseni on vaihtunut kevyempään, kun sain hankittua edullisesti ultrakevyen sadeviitan, jota hätätapauksessa voi käyttää myös tarppina.

Kuvissa näkyvät tavarat listattuna vasemmasta alakulmasta aloittaen:
- minigrippussissa laastareita, rakkolaastareita ja pari haavapyyhettä
- vieressä vessapaperia kolmessa minigrippussissa, ajatuksena että käytetyt paperit saa pantua takaisin pussiin
- pyykinpesu: pesuainetiiviste + 6 pyykkipoikaa
- vieressä paketti nenäliinoja
- seuraavassa pussissa: aurinkorasva, hyttys/punkkikarkote, käsidesi ja lutikkakarkote. Noista kolme ensimmäistä siirtyvät repun lantiovyön taskuun.
- otsalamppu ja sen vieressä nilkkatuki
- pussukka, jonka sisälle menevät kynsisakset, punkkipihdit, lääkevarasto: särkylääkettä (2), antihistamiinia (5) ja magnesiumia (10), korvatulpat, hammasharja + tahna, hiusharja sekä ompelurasia
- alareunasta jatkaen: pussissa laturi ja johdot puhelimelle sekä gps-juoksukellolle
- peseytymistarvikkeet kuivapussissa: pyyhkeeksi iso puuvillahuivi (josta saa hätätapauksessa vaikka kietaisuhameen) sekä muovipussissa shampoo, suihkusaippua ja deodorantti
- kuivapussissa varasukat ja alushousut
- kuivapussissa vaihtovaatteet: merino t-paita, sukat, alushousut ja liivit
- turhake? vedenpitävä pussukka kännykälle ja pyhiinvaelluspassille
- alareunasta: pussissa linkkari ja luha (ilman näitäkin varmaan pärjäisi)
- kuivapussissa yöpymiseen: silkkikerrasto ja villasukat, vasemman puoleisessa kuvassa silkliner
- alareunasta: iso sininen kuivapussi, joka korvaa repun sadesuojuksen
- varvastossut, hattu, putkihuivi, sadeviitta, pikkureppu, irtohihat
- vasemman puoleisessa kuvassa kevytuntuvatakki ja kompressiopussi / oikean puoleisessa kuvassa makuupussi ja juoksutakki
- kaiken takana 45 l ja kilon painava reppuni
Lentomatkan ajaksi reppuun tulee myös kävelysauvat, mutta niitä en laskenut painoon mukaan.

Aika paljon tavaraa viikoksi ja silti mietityttää, riittävätkö ne. Tämä on ensimmäinen kerta, kun lähden syksyllä. Ehkä sekin lisää epävarmuuttani. Jotenkin kuitenkin oloni nyt helpottui, kun kirjoitin kaiken tähän.

Nyt aion kuitenkin työntää koko reissuunlähdön taka-alalle ensi torstaihin asti. Silloin tarkistan vielä sääennusteen ja päätän lähteekö makuupussi mukaan vai ei. Toivottavasti maltan mieleni ja pysyn tuossa listaamassani varustuksessa, enkä viime hetkellä rupea sittenkin taas varautumaan kaikkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti