Translate

sunnuntai 19. toukokuuta 2019

Jälkitunnelmat Camino Primitivolta

Nyt kun olen ollut jo kaksi viikkoa kotona, olen saanut sen verran etäisyyttä vaellukseen, että pystyn erittelemään tuntojani.

Työkaverit ja ystävät kyselivät, millaista tällä kertaa oli ollut. Vastasin useammalle: "P---a reissu, mutta tulipa tehtyä". Ensimmäisellä kerralla vastaukseni yllätti minut varmaan enemmän kuin kysyjän. Latelin kuin vakuudeksi kaiken negatiivisen, mikä sillä hetkellä tuli mieleen.

Olen pohdiskellut monena iltana, miksi minulla oli päällimmäisenä negatiiviset tunnelmat. Yleensä palaan vaellukselta voimaantuneena. Olin useamman vuoden haaveillut Primitivolle menosta. Olinko asettanut vaellukselle liian suuret odotukset? Tiesinhän entuudestaan, että helppoa vaellusta ei olekaan. Eikä kukaan luvannut minulle pelkkää auringonpaistetta.

Olen päätynyt siihen, että lähdin vaellukselle väärässä mielentilassa. Minulla oli liian monta muutosta ja keskeneräistä asiaa käynnissä. Sen sijaan, että olisin ajatellut, kuinka ihanaa on jättää koko tohina hetkeksi taakse, minulla oli tunne etten nyt olisi millään ehtinyt lähteä vaellukselle.

Olen kuitenkin kiitollinen, että lähdin. Tämä matka oli hyvä muistutus siitä, kuinka ajatukset ja sanat vetävät puoleensa juuri niitä asioita, joita mielessäni toistan. Nyt pystyn jo näkemään paljon positiivisia tapahtumia vaelluksen varrelta. Kohtasin monta todella hienoa ihmistä. Sain nauttia huikeista maisemista. Kuntoni nousi matkan edetessä ja kävely sujui loppumatkasta hyvin. Oli mukava saapua Santiagoon muutaman vuoden tauon jälkeen.

Itse reitistä ajattelen, että se oli kaunis mutta raskas. Asfaltilla tai muulla päällystetyllä alustalla kävelyä oli yllättävän paljon. Tällä kertaa se oli myös onni, koska polut olivat sateen vuoksi tosi haastavassa kunnossa. Lähes jokaiselle päivälle riitti kilometrin verran nousuja ja laskuja. Majoituspaikat olivat mukavia ja siistejä. Ainoat paikat, joista kuulin jotain negatiivista, olivat Borresin ja Lugon kunnalliset alberguet. Peregrino menut olivat yllättävän hyviä. Ranskalaisella opin aikanaan välttelemään niitä.

Suosittelen Camino Primitivoa, jos pidät vuorista ja haluat tavata muita vaeltajia, mutta arvostat myös omaa rauhaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti