Translate

sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Reitti: Trier:stä kohti Le Puy en Velayta, osa 1/3

Trier - Le Puy väli pyhiinvaellusreittiä pitkin on noin 900 km pitkä. Vézelayn kautta St Jean Pied de Portiin kulkeva reitti olisi huomattavasti lyhyempi. Haluan kuitenkin kulkea Le Puy - SJPP välin, koska sitä kehutaan niin kauniiksi. Alkumatka on joka tapauksessa yhteinen Vézelayn ja Le Puyn kautta kulkeville reiteille.

Aluksi reitti kulkee vielä parin päivämatkan verran Saksan puolella. Reitti koukkaa Luxemburgin puolelle Schengeniin ja jatkuu sen jälkeen Ranskan puolella. Olen jakanut reitin tämän osuudeen omissa suunnitelmissani kolmeen osaan. Ensimmäinen osa Trier - Langres on n. 350 km.

Ranskan puolella kulkevasta reitistä Association de Amis de Saint-Jacques de Compostelle Région Lorraine on tehnyt oppaan. En ole onnistunut tilaamaan sitä netistä, mutta toivottavasti löydän sen matkan varrelta. Ainakin muutamassa kuvassa, jotka olen oppaasta nähnyt, siinä näyttäisi olevat tarkat kartat. Minulla on Outdoor -sarjan opas koko Trier - Le Puy välille. Se on kuitenkin turhan painava mukana kannettavaksi. Kaipaan ranskalaista opaskirjaa, koska reitistä näyttäisi olevan useampia variaatioita, enkä ole ihan varma mitä niistä tulen kulkemaan. Esim. tällainen yleiskartta löytyy netistä. En kuitenkaan ole missään tarkemmissa reitin kuvauksissa törmännyt siihen, että reitti kulkisi Nancyn läpi, kuten tähän karttaan on merkitty.

Olen joka tapauksessa suunnitellut viettäväni Trier:ssä lepopäivän. Ensimmäinen ehdotettu (ja majoituksen kannalta ainoa järkevä) etappi on yli 30 km pitkä. Ajattelin lyhentää sitä siirtymällä lepopäivänä Trier:ssä 6 km matkan ja yöpyä toisen yön St Matthias luostarissa, jos vain onnistun saamaan sieltä yösijan.

Viimeisen yön Saksan puolella olen suunnitellut viettäväni Perl:ssä. Kun sieltä kävelee Moselin yli siltaa pitkin saapuu Schengeniin, Luxemburgiin. Siellä täytyy varmaan pistäytyä katsomassa paikkaa, jossa tehdyn sopimuksen ansiosta minun ei tarvitse kantaa passia mukanani. Hintataso on kuitenkin sen verran korkeampi Luxemburgin puolella, että Saksa voittaa majoituspaikan valinnassa. Lisäksi reittikin jatkuu eteenpäin Moselin Saksan puoleisella rannalla.

Ranskan puolella reitin varteen osuvat kaupungit: Metz ja Toul. Toul:n jälkeen on ainakin kaksi vaihtoehtoista reittiä. Jos jatkaa Outdoor:n oppaan läntisempää reittiä kulkee läpi Vaucouleurs:n, jossa Vézelayn ja ja Le Puyn reitit eroavat. Toul:sta itäisempänä lähtevä reitti on ainakin yhtä päivämatkaa lyhyempi. Reitit risteävät kertaalleen eli itäisestä tuleekin läntinen ja päinvastoin. Tulen tekemään omat reittiä koskevat päätökseni vasta matkalla, kun toivottavasti olen saanut ranskalaisen oppaan hankittua. Kohtuuhintaisten majoitusten löytyminen tulevat varmaan eniten ohjaamaan sitä, millaisiksi päivämatkani muodostuvat. Joitakin majoitusvaihtoehtoja on kerätty saksalaiselle sivustolle. Alustan arvion mukaan minulla tulee menemään pari viikkoa tähän osuuteen.

Kun saavun Langresiin ollaan jo pitkällä toukokuun puolella. Olen ajatellut, että teen ennen lähtöäni itselleni postipaketin, jonka mieheni saa lähettää minulle Langres:n postiin. Olen tässä vaiheessa ajatellut siirtyä vaelluskenkien ja -sandaalien käyttöön ja muutenkin hieman keventää varustustani kohti kesää. Todennäköisesti Lagres:sta tulee lähtemään postipaketti kotiinkin päin. Säistä riippuen olen kyllä voinut todeta jo aikaisemmassa vaiheessa softshell-takin olevan turhan lämmin ja etenkin painavan repussa kannettavaksi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti