maanantai 30. toukokuuta 2022

Viestipyhiinvaellus22: 27.5. Putkisalo-Rantasalmi

Aamulla valmistimme aamupalaa ja söimme kaikessa rauhassa. Kun olimme keräilemässä viimeisiä tavaroitamme kasaan, paikalle saapui Rantasalmen paikallislehden toimittaja. Hän haastatteli meitä ja otti muutaman kuvan. Myös Juhanin 1-vaihteinen Pyrkijä-merkkinen polkupyörä sai ansaittua huomiota.

Meidän isäntäperheemme oli lähtenyt lomamatkalle jo aikaisin aamulla. Emännän äiti oli saattamassa meitä matkaan. Saimme kuulla paljon tilasta ja sen historiasta, jota hän oli tutkinut ja kirjoittanut siitä kirjankin.

Annastiina luki meille lähtösanat ja sitten pieni porukkamme jakaantui. Juhanille oli tiedossa paluukyyti Savonlinnaan. Annastiina puolestaan lähti polkien takaisin. Jani ja minä lähdimme kävelemään kohti Rantasalmea.

Alkumatkan saimme kulkea hiekkatietä pitkin. Lampaita oli laitumella parissakin kohtaa. Aamupäivä oli yllättävän lämmin, ja sain riisua fleecepuseroni, kun saavuimme Rantasalmen tielle.

Loppumatka sitten kuljettiinkin taas asfaltilla. Liikennettä oli onneksi vähemmän kuin edellisenä päivänä. Olin aamulla sanonut, että kävelen hitaasti. Matkavauhti nousi kuitenkin yli 5 km/h, kun kuljimme hiljaisuudessa.

Oletus oli, että n. 14 km matkalla ei ole mitään taukopaikkaa. Juuri kun kaipasin kipeästi taukoa, oli vain parin sadan metrin päässä tiestä lintutorni. Poikkesimme sinne tauolle. Linnunlaulusta päätellen ruovikossa oli paljonkin lintuja, mutta emme nähneet niitä. Jani tunnisti laulun seasta kaulushaikaran mörähdyksen. Minäkin opin tunnistamaan sen. Olin tosi tyytyväinen, sillä vain vähän ennen lintutornia yläpuolellamme oli liidellyt maakotka. Sain kaksi uutta lintua tunnistettua 100 lintulajin haasteeseen.

Loppumatka meni nopeasti ja helposti. Jani on tottunut enemmän pyöräilemään ja hän sanoi kävelyn rasituksen tuntuvan jonkin verran jaloissa ja lonkissa. Minä puolestani vähän kehuskelin, että voisin ihan hyvin kävellä vielä kympin lounastauon jälkeen.

Me löysimme nuoriso-ohjaaja Kaisan ja suntio Jarin Rantasalmen kirkolta. Jani luovutti minut sekä viestikapulan viesteineen Kaisan huomaan.

Suihkussa käynnin jälkeen minä istuskelin sakastissa ja söin eväitäni. Kaisa ja Jari tekivät välillä töitä ja kävivät välillä juttelemassa kanssani. Kun Kaisa sai kiireisimmät hommat tehtyä, lähdimme kävelylle Rantasalmen keskustaan.

Yöpyminen oli suunniteltu kirkkoon ja Kaisa oli jäämässä sinne kanssani. Kävimme kaupassa hakemassa iltapalaa. Haimme minulle varastosta myös patjan ja tyynyn. Nukkumapaikat saisimme päättää itse. Koitimme miettiä, missä päin valoisaa kirkkoa olisi hämärintä.

Illalla oli viikkomessu. Huomasin kuinka vähän tiedän jumalanpalveluksen järjestelyistä, enkä ole koskaan ajatellut, että sekin on eräänlainen työsuoritus. Kun palasin sakastiin messun jälkeen, siellä oli käynnissä, omasta työelämästäni kovinkin tuttu, juuri päättyneen tilaisuuden läpikäynti.

Illalla muiden lähdettyä söimme Kaisan kanssa iltapalaa ja juttelimme kaikenlaista.  Valitsimme molemmat omat nukkumapaikkamme eri puolilta kirkkoa. Seuraavan aamun lähtö oli sovittu yhdeksäksi. Koska olimme menossa aamiaiselle läheiseen hotelliin, sovimme nousevamme seitsemältä.

Vetäydyimme kumpikin omille tahoillemme. Petini tuntui yllättävän mukavalta. Jonkun aikaa kuuntelin vieraita ääniä, mutta sitten nukahdin.