torstai 1. kesäkuuta 2017

Hikinen päivä

31.5.2017 St Gengoux le National - Cluny

We had a really good breakfast and started out walk just before 8. We had agreed to start together and when we would arrive to the hills Sarah would go on faster. Though the sky was cloudy and the temperature was not so high, we were sweatting a lot. It felt that it would rain but it didn't.

The hills weren't that hard after all. I took my time and had some breaks. There was hardly a dry spot on my t-shirt. We had agreed with Sarah that we'll meet in front of the tourist office. In many towns it has been difficult to find the office. In Cluny it was easy.

Kun lähdimme liikkeelle, olimme todella hyvällä mielellä. Olimme molemmat nauttineet majapaikasta sekä runsaasta aamiaisesta. Minä taisin muuttaa päivän tunnelman, kun sanoin, että hostellimajoituksemme Clunysta voi olla järkytys. Joka tapauksessa etenimme hiljaisina eteenpäin ja aamupäivän aikana Sarah:lla alkoi olla ongelmia repun kantamisessa. Hän on todella vahva ja päättäväinen. Kivuistaan huolimatta hän lähti lounastauon jälkeen kipuamaan mäkeä ylös. Hän oli hetkessä 100 m edelläni ja katosi metsään.

Minä kuljin omaa tahtiani perässä. Polku oli paikoin tosi kapea ja yli kaksimetristen puksipuiden reunustama. Suurin osa noususta oli loivaa, eikä laskeutuminen kaupunkia kohden ollut turhan jyrkkä.

Kun saavuin kaupunkiin, yllätyin kuinka iso Clunyn luostari on. Enää en ihmetellyt kovana pitämääni lipun hintaa. Ajattelin, että kävisin tutustumassa luostariin aamulla ennen Taizéen lähtöä.

Kun olin hakenut leiman passiini turistitoimistosta, hoitanut puhelinliittymäni sopimusasiat kuntoon ja olimme käyneet kaupassa, lähdimme hostelliin. Rakennuksesta näki, että se oli vanha. Vastaanotossa oli kaksi nuorta naista. Kerroimme, että meillä oli huonevaraukset. Varausta tehdessään turistitoimiston rouva varasi minulle yhden hengen huoneen. Hän toisti hinnan, 22€. Nyt vastaanotossa tyttö ehdotti, että ottaisimme yhteisen huoneen, koska muuten joutuisimme maksamaan 11€ lisän. Minulla ei ollut mitään yhteistä huonetta vastaan, mutta hinnan muuttuminen ärsytti. Saimme avaimen ja lähdimme huoneeseen. Huoneessa oli 4 sänkyä. Jokaisella sängyllä oli huopa ja lakanat pinossa. Poistin päiväpeitteen. Patjan suojus oli todella epäsiisti. Levitin lakanan ja vaikka se oli varmasti pesun jäljiltä, se oli täynnä läiskiä. Ajattelin edellistä huonettamme, josta maksoimme vitosen enemmän aamupalan kanssa. Koko Clunyyn tulo oli jotenkin pilalla. En ainakaan jäisi hostelliin toiseksi yöksi ja maksaisi siitä 33€. Mielialaa ei parantanut sekään, että koko kerrokselle oli kaksi vessaa ja suihkua.

Lähdimme vähän myöhemmin takaisin ulos. Tarkoitus oli katsella kaupunkia ja etsiä minulle huone seuraavaksi yöksi. Kävimme läpi keskustan majoitusvaihtoehtoja. Mitään kohtuuhintaista ei ollut vapaana. Olin ennen ulos lähtöä yrittänyt soittaa Taizéenkin, mutta sieltä ei vastattu. En uskaltanut ottaa riskiä, että menisin sinne repun kanssa, enkä saisikaan yösijaa. Päätin siis jatkaa matkaa. Menin takaisin turistitoimistoon pyytämään, että he varaisivat minulle huoneen Tramayes:tä. Huonetta ei löytynyt ihan helposti. Sarah pyysi, että virkailija soittaisi hänelle paikkaa seuraavasta kylästä. Kävi ilmi että se majoitus oli suljettu. Minulla oli enää yksi hotelli vaihtoehtona. Sarah ehdotti, että ottaisimme taas yhteisen huoneen. Onneksi hotellissa oli tilaa.

Koska muutin suunnitelmaani, minun piti käydä uudelleen kaupassa ostamassa evästä. Sen jälkeen oli vihdoin tarkoitus kierrellä kaupungilla. Kun tulin ulos kaupasta, alkoi tipahdella isoja sadepisaroita. Suuntasimme takaisin hostelliin. Ukkonen jyrisi jo ja tuuli nostatti pölyä kadusta. Ehdimme sisään ennen kuin taivas repesi.

Ilta kului apeissa tunnelmissa. Suuresti odottamani yhden etapin päätös oli lässähtänyt täysin. Näin jälkikäteen voi vain ihmetellä, kuinka paljon tunnetilat saattavat täällä heitellä päivästä toiseen ja yhden päivänkin aikana. Toisaalta jokainen päivä alkaa puhtaalta sivulta ja eilinen on pian vain muisto.