torstai 25. toukokuuta 2017

Lepopäivä Dijon:ssa

25.5.2017 Dijon (- Chenove)

I took my time this morning. The breakfast was good. There was even scrambled eggs available. I left for my walk to Chenove little after nine. There were already people in the streets. In the guidebook there was a description how to get back to the trail. I wanted to walk along the trail as much as possible. So I planned my own way to the trail.

Soon after I had found the first shells, the trail went through wineyards. Chenove had two different parts, village type old town and new centre with high buildings. I returned to Dijon by tram. I can't stop wondering why the public transport is so expensive in  Finland. Here the one hour ticket costs only 1,30€.

Aamupäivän kävelyllä saavuin kanavan rantaan. Viereisessä puistossa oli pieni kirpputori. Kanavan varressa oli paljon veneitä parkissa. Jotkut niistä näyttivät asunnoilta. Katselin hetken sululla, kuinka yksi vene asettui odottamaan läpi pääsyä.

Vaikka Chenove on oma kaupunkinsa, se on aivan kiinni Dijon:ssa. Viinitarhojen jälkeen reitti kulki puutarhapalstojen ohi ja pihojen välistä kapeaa lujaa pitkin. Kun saavuin kadulle, toisella puolella oli heti vanha panimo. Reitti näytti jatkuvan panimon seinän viertä pitkin. Kävin katsomassa kylän kirkkoa, mutta se oli kiinni.

Raitiotievaunun päätepysäkki on Chenovessa. Pysäkiltä on reitille reilu kilometri matkaa. Pääsen aamulla hyvin matkantekoon.

Kun olin takaisin Dijonin keskustassa alkoi olla jo melko kuuma. Istuskelin varjossa puistonpenkillä ja katselin ohikulkijoita. Tänään oli paljon pyöräilijöitä liikkeellä. Menin Beaux-Arts museoon, joka on Burgundin herttuan palatsissa. Palatsi oli osittain remontissa, mutta katseltavaa riitti silti reiluksi tunniksi.

Kun tulin museosta, olikin jo lounasaika. Jäin viereisen Place de la Liberteen yhdelle terassille syömään. Aukiolla on rivissä suihkuja, jotka nousevat eri tahtiin. Lapset eivät suinkaan olleet ainoita, jotka halusivat yrittää mennä suihkujen välistä kastumatta.

Lounaan jälkeen palasin lepäilemään hotellille. Sarah viestitti, että hän saapuisi neljän maissa perille. Hän saa huoneensa vasta myöhemmin illalla. Sovimme, että toisimme hänen reppunsa sain minun huoneeseen odottamaan iltaa.

Kävelimme kaupungilla ja pysähdyimme herkuttelemaan crepeillä. Meillä oli molemmilla paljon kerrottavaa, kun edellisestä tapaamisesta oli melkein kaksi viikkoa. Kävimme vielä illalla syömässä ja sitten Sarah haki reppunsa ja lähti etsimään majoitustaan. Sovimme, että tapaamme aamulla hotellini lähellä olevalla raitiovaunupysäkillä. Aloitamme päivän yhdessä, mutta tkodennäköisesti Sarah menee menojaan. Aiomme kuitenkin yöpyä huomenna samassa paikassa.

1. Upeita kuvia👍 Näitä kertyy matkasi varrella useita tuhansia. Tsemiä seuraaviin koitoksiin😃

1. Otan selvästi enemmän kuvia, kun kävelen yksin. En tiedä tulenko katsomaan niitä koskaan enää matkan jälkeen, paitsi ehkä ihmisten kuvia. Tsemppiä täällä tällä hetkellä kaipaa. Toivottavasti totun tähän kuumuuteen.